Coca-Cola: “Als ik over de opleiding vertel, zijn mijn vrienden onder de indruk”

Posted on 04-09-2018

“Wat de straatkinderen je vertellen brengt het dagdagelijkse in perspectief”, zegt Stefaan Deneef van Coca-Cola European Partners in Gent. Hij vertelt samen met  collega’s Nicolas Vaninbroukx en Steven Vanderstraeten over hun StreetwiZe-moment.

Het management van Coca-Cola European Partners in Gent doorliep anderhalf jaar lang het StreetwiZe-traject. Stefaan Deneef is er HR-Business Partner/ HE-Business Partner End to End Supply Chain Belux. Onze afspraak gaat door in Stefaans kantoor binnen de perimeter van de 165.446m2grote site in Zwijnaarde. Ik krijg bij de bewaking een geel hesje aan en moet de parking over. Het geel-groen-rode afgebakend pad leidt me naar de kantoren voorbij enkel draaihekken. De rode ingang kan ik niet missen. Binnen verwelkomt Deneef me lachend. Onze afspraak werd een paar keer verplaatst. In een productieomgeving gaat de productie voor alles, zou ik nog leren. Het eerste wat Deneef me zegt is, “Steven Vanderstraeten kan er toch niet bijzijn, jammer … Hij zou veel kunnen vertellen, hij is net vrijwilliger geworden bij StreetwiZe.” 

Change

Coca-Cola European Partners (CCEP) in Gent produceert 198 miljoen liter frisdrank per jaar. Coca-Cola, Fanta, Nalu, Minute Maid, Sprite, Appletiser, Finley, Aquarius, Fuze Tea, Nordic Mist, Poms … 69 procent van de productie is bestemd voor de Belux-markt. Waarom gaat zo’n geoliede machine te rade bij een opleidingspartner als StreetwiZe? “Intern organiseren we heel veel opleidingen”, antwoordt Stefaan Deneef. ”Maar om het management bij te staan in het grote changeproject van de voorbije twee jaar, daar hadden we zelf niet meteen de perfecte opleiding voor … ” 

Met dat grote changeproject wordt het project Horizon bedoeld. In 2015 stond de bottelarij van Coca-Cola European Partners in Gent op een kruispunt. De installaties waren erg verouderd. Er lag 75 miljoen euro klaar om te investeren in twee hypermoderne afvullijnen, één voor blik en één voor glas, de snelste afvullijnen ter wereld. De keerzijde was dat het bedrijf dankzij die nieuwe technologie veel meer zou kunnen gaan doen met minder mensen.
Stefaan Deneef: “Concreet waren er werknemers die in 2015 kwamen te weten dat ze in 2018 het bedrijf moesten verlaten en pas dit jaar ook effectief weg zijn. Ook een deel van het management zou over een periode van tweeëneenhalf jaar de firma verlaten. Daarnaast is een grote flexibiliteitsagenda binnengebracht …” 

Nieuwe dynamieken  

Nicolas Vaninbroukx zit mee aan de gesprekstafel. Hij is verantwoordelijk voor alle investeringsprojecten op de site in Gent. “Tot voor kort was ik productiemanager van de brickdranken en van de aanmaak van de dranken in de siroopzaal”, zegt hij. Hij vult Stefaan aan. “Op een bepaald moment zaten we dus met een hele straffe combinatie van mensen, wat het voor elke manager extra uitdagend maakte. We hadden een populatie medewerkers die mocht blijven en daar heel blij mee was, een deel dat mocht blijven en graag was vertrokken, een deel dat moest vertrekken en daar heel ongelukkig over was en een deel dat moest vertrekken en dat best oké vond. Naar samenwerking toe brengt dat totaal nieuwe dynamieken mee die niemand gewoon is... Hoe krijg je dan een team zover dat iedereen zijn job naar best vermogen blijft doen om de targets te halen?”
“Onze vraag aan StreetwiZe was om het management te coachen zodat we die hele transformatie tot een goed einde konden brengen”,  zegt Stefaan Deneef. “Kun je ons als management helpen om iedereen gemotiveerd te houden?” 

StreetwiZe-programma

Het voltallige managersteam van Coca-Cola European Partners in Gent doorliep het StreetwiZe-traject. Samen gaat het om een twintigtal mensen. “Ons programma was wel wat atypisch”, zegt Stefaan Deneef. “We zijn eerst begonnen met een kleine kerngroep, om elkaar te vinden, om te zoeken naar onze eigenheid en te leren samenwerken als team. Die eerste groep is dan verbreed, en we hebben samen nog eens dezelfde oefening afgewerkt, omdat iedereen toch vrij nieuw was. Vervolgens zijn we allemaal vier dagen buiten ons kader gestapt en gaan samenwerken met jongeren in een instelling. Eén groep ging naar de instelling voor jongens in Ruiselede, een andere naar de gesloten instelling voor meisjes in Beernem. En pas nadien hebben we de verschillende modules over de Street Skills afgewerkt.” 

Coca-Cola

 

 

Spellenbibliotheek

Tijdens de vierdaagse in de jeugdinstellingen werd in kleine gemengde teams aan nieuwe spellen voor de mobiele schooltjes van Mobile School gewerkt. Stefaan Deneef: “Twee of drie mensen van ons werkten samen met twee of drie jongeren. Op het einde van de week presenteerde elke groepje dan zijn spel.  … Had je ons in het begin van die week verteld wat we na enkele dagen samen met de jongeren zouden presenteren, we hadden het nooit geloofd. Heel die tijd was de connectie met onze coaches Bart en Hans opmerkelijk. Ze zeiden er ons ook eerlijk bij ‘Het is niet omdat jullie hier tien nieuwe spellen bedenken dat die in onze bibliotheek komen ...’ Ik hoop alleszins stiekem wel dat mijn spel in de bibliotheek van Mobile School belandt.”   

“We hebben van onze coaches trouwens ook heel veel flexibiliteit gevergd,” vertelt Nicolas Vaninbroukx verder. “In onze productie kan er op een uur tijd heel veel veranderen. En productie gaat altijd voor, op eender welke agenda. Gedurende de anderhalf jaar dat ons traject heeft geduurd zijn er nog wijzigingen geweest waardoor vijf mensen die in de groep zaten ook gingen vertrekken. In het dagdagelijkse was er weinig ruimte om daarover met je collega’s te praten. Je weet ook niet of iemand daar wel over wil praten. De sessies creëerden wel die ruimte om over dat afscheid te praten, om de dingen te benoemen. Dat was een onverwachte extra, maar het deed iedereen wel goed.” 

 

 

 

Positieve focus

De les van de straatkinderen heeft ons geholpen om onze ‘dingen’ in perspectief te plaatsen”, zo vat Stefaan Deneef de voor en na samen. “De verhalen over de straatkinderen en hun positieve focus, dat is toch het meeste blijven hangen. De positieve focus helpt je ook in je manier van vragen stellen. Als er iets gebeurt is het heel typisch om naar het probleem te gaan zitten staren en dat te proberen oplossen. Vanuit de positieve focus ga je kijken naar wat het probleem niet is, naar datgene waar je positief verder op kunt bouwen ...  Heel duidelijk de vraag stellen: ‘Wat is het probleem niet?’, werkt heel bevrijdend ... Vroeger hadden we het over afwezigheidscijfers. Nu hebben we het over aanwezigheidscijfers. Vorig jaar, in volle transformatie, hadden we trouwens de hoogste aanwezigheidscijfers ooit, ook dankzij de teamleaders.” 

“Ik merk ook dat het me persoonlijk heeft getransformeerd”, zegt Steven Vanderstraeten. Het is er net komen bijzitten. Steven heeft sinds kort de rol van Nicolas overgenomen en managet de productie van brickdranken en de siroopzaal. Tot voor kort was Steven verantwoordelijk voor alle glasafvullijnen, lees het bottelen van alle flesjes frisdrank. Steven is intussen ook vrijwilliger geworden bij StreetwiZe.  “Het unieke aan deze opleiding is het vertrekpunt: het straatkind, het bouwen op sterktes. Daar heb ik uit geleerd dat je mensen niet moet willen opleiden in iets waarvoor ze geen talent hebben. Je moet vooral inzetten op het talent dat mensen wél hebben. De opleiding houdt je een spiegel voor. Vroeger zou ik gedacht hebben dat je als individu afzonderlijk geen verschil kunt maken. Nu ben ik met alle plezier de kleine druppel op de hete plaat. Ik weet nu dat je hier, rond de kerktoren, ook heel veel kunt betekenen voor mensen die het minder goed hebben.” 

“Bij de meeste opleidingen val je nadien heel snel terug in je oude gewoontes. Je probeert dan heel bewust om niet te vergeten. Wel, bij deze opleiding probeer ik dat nog harder”, zegt Nicolas Vaninbroukx. “De verhalen en de beelden van de straatkinderen blijven ook in mijn hoofd hangen. Het verhaal en de coaches zijn ook heel authentiek. Onze laatste sessie is van een paar weken geleden. En ik merk dat ik spontaan de samenvattingen blijf doornemen, om toch maar niks te verliezen.” 

“Ik zit dertig jaar in HR. Het is de mooiste opleiding die ik al heb mogen meemaken. Als ik over de opleiding vertel, zijn mijn vrienden onder de indruk,” zegt Stefaan Deneef.

‘Is de bocht intussen gemaakt?’, vraag ik nog. “We zijn voorbij de moeilijkste periode, maar er is nog een hele people agenda af te werken”, antwoordt Deneef. “De uitlopers van de financiële investering zijn bezig. De rust is weergekeerd maar de druk van verandering ligt hoog. We hebben bijna allemaal een nieuwe rol gekregen. We hebben ook een nieuwe sitedirecteur”.